HAEE Newsletter - January 2020

EDITORIAL

Interest in renewables explodes before introduction of the new energy markets

2020 is the year when the new energy markets will finally be introduced in Greece as part of the target model. Right now, preparatory work is taking place in the ministry and the regulator in order to be ready by June and commence with a dry run in spring.

While market players are preparing for the changes these markets will bring, there is great interest recorded for new renewable projects. During the regulator's December submission round, an enormous capacity of 15.6 GW was submitted with almost 500 different projects applying for a permit.

At the same time, there is a lot of action going on when it comes to buying and selling projects around the country, while recent decisions to free up space in the Peloponnese and other regions also contributed.

We should also mention the crucial decision by the government to simplify the licensing process from now on by removing the production permit and replacing it with a much easier procedure. Renewable companies and associations requested this change for years and now they will have the opportunity to advance their plans.

“Εκρηκτικό” ενδιαφέρον για νέες ΑΠΕ λίγο πριν την έναρξη των νέων ενεργειακών αγορών

Το 2020 είναι το έτος όπου επιτέλους θα λειτουργήσουν οι νέες αγορές του target model στην Ελλάδα. Στα πλαίσια αυτά, τόσο το υπουργείο όσο και η ΡΑΕ προετοιμάζουν το έδαφος για την έναρξη που προγραμματίζεται τον Ιούνιο και για το dry run που θα δώσει την ευκαιρία στους παίκτες της αγοράς να εγκλιματιστούν.

Τη στιγμή που οι παίκτες προετοιμάζονται για τις σημαντικές αλλαγές που θα επιφέρουν οι νέες αγορές, παρατηρείται έντονο ενδιαφέρον για νέα έργα ΑΠΕ. Κατά τη διάρκεια του κύκλου υποβολής Δεκεβρίου, υποβλήθηκαν σχεδόν 500 αιτήσεις για μια συνολική γιγάντια ισχύ της τάξης των 15,6 γιγαβάτ.

Ταυτόχρονα, παρατηρείται έντονη δράση σε αγοραπωλησίες έργων, ενώ οι πρόσφατες αποφάσεις για απελευθέρωση ηλεκτρικού χώρου στην Πελοπόννησο και άλλες περιοχές εντείνει ακόμα περισσότερο το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε φυσικά και την κρίσιμη απόφαση της κυβέρνησης να απλοποιήσει την αδειοδοτική διαδικασία απομακρύνοντας την απαίτηση για άδεια παραγωγής και αντικαθιστώντας τη με μια απλούστερη μέθοδο. Οι εταιρείες και οι σύνδεσμοι των ΑΠΕ ζητούσαν αυτή την αλλαγή εδώ και χρόνια και πλέον μπορούν να κινηθούν πιο άνετα προς την υλοποίηση των σχεδίων τους.

Χωρίς Τίτλο 

Energy Industry Highlights

Flag -english (3) Read the News of HAEE

Τίτλοι

Flag -greek (1) Διαβάστε τα Νέα της ΗΑΕΕ

Χωρίς Τίτλο

HAEE_5TH_ANNUAL_MAY_2020_HOME_BANNER

HAEE is organizing its 5th Annual Symposium “Energy Transition V: Local and Global Perspectives” that will take place at Theoxenia Palace Hotel Kifissia, in Athens, Greece, between 13 and 15 May 2020, and will focus on challenging energy, economic and environmental issues. The Symposium aims at providing an international forum for the exchange of ideas, research results, and experiences among experts and professionals engaged in academic, business, government, national and international organizations, working in all areas related to energy, environment and economy.

Call for Papers

High-quality and original papers will be presented to the 5th Annual Symposium. Authors must firstly submit an abstract following the procedure here. All abstracts will be reviewed and the authors will be notified by e-mail. Information about the registration fees can be found here. Submission of full papers is not obligatory unless the author(s) intend to participate in the proposed publication options.

Key Dates and Deadlines

Abstracts’ submission extended deadline: March 16, 2020

Notification of abstract acceptance: March 23, 2020

Early bird registration until: March 31, 2020

Submission of full papers: April 24, 2020

 Χωρίς Τίτλο

 

ECOFEST_COVER_A4_land _final -01

 

Δημοσίευση άρθρου στην εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ (21/1) για το "Εγχειρίδιο Ανάπτυξης Πράσινων Πόλεων» που παρουσιάστηκε στα πλαίσια του Eco-Fest 2020, που συνδιοργανώθηκε από τη ΗΑΕΕ, το insider.gr και το Δήμο Αθηναίων, στις 18-20 Ιανουαρίου 2020, στην Τεχνόπολη.

"Πρασίνισμα" των μεταφορών με προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της χρήσης φυσικού αερίου στα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, καθώς και επέκταση της χρήσης προηγμένων βιοκαυσίμων προωθεί η κυβέρνηση.

Σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο 3ο Ecomobility Conference που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων στις 20/1, στο πλαίσιο του Eco-Fest 2020, η Διυπουργική Επιτροπή για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης σχεδιάζει τις νομοθετικές παρεμβάσεις που απαιτούνται για τη ρύθμιση της αγοράς ηλεκτροκίνησης, οι οποίες αναμένεται να παρουσιαστούν εντός εξαμήνου.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, το ένα τρίτο των λεωφορείων που θα αγοραστούν για τις ανάγκες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα είναι ηλεκτρικά. Επίσης, όπως υποστήριξε ο κ. Χατζηδάκης, «επιδιώκουμε να χρησιμοποιήσουμε κοινοτικούς πόρους όπως το ΕΣΠΑ, ώστε να δημιουργηθεί η κρίσιμη μάζα που θα ενεργοποιήσει την ιδιωτική πρωτοβουλία κυρίως για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης, αρχικά σε καίρια σημεία όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και αεροδρόμια».

Ηλεκτροκίνηση στα νησιά και στις πόλεις

Ο κ. Χατζηδάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις δυνατότητες σύνδεσης της τουριστικής βιομηχανίας με την ηλεκτροκίνηση. Όπως σημείωσε, αξίζει να προστεθεί στο brand των νησιών η “καθαρή μετακίνηση”, εκεί όπου οι αποστάσεις δεν είναι μεγάλες και άρα τα ηλεκτρικά οχήματα (αυτοκίνητα, ποδήλατα, scooters) δεν έχουν να αντιμετωπίσουν και το πρόβλημα της αυτονομίας.

Αναφέρθηκε επίσης και στην πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ για την εκπόνηση του εγχειριδίου για την Ανάπτυξη Έξυπνων και Πράσινων Πόλεων, που αποσκοπεί να καθοδηγήσει τους δήμους στην αναζήτηση των χρηματοδοτικών εργαλείων, από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, προκειμένου να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση τόσο στις δημοτικές συγκοινωνίες, όσο και στα οχήματα ιδιωτικής χρήσης και στις υποδομές φόρτισης.

30 εκατ. στους δήμους της Αττικής

Οι δήμοι της Αττικής θα έχουν πάντως και την οικονομική στήριξη του Περιφερειάρχη κ. Γιώργου Πατούλη, ο οποίος στο πλαίσιο του Eco-Fest επεσήμανε ότι υπάρχουν διαθέσιμα 30 εκατ.ευρώ, ως «τυράκι» για τους Δήμους, προκειμένου να προωθήσουν την ηλεκτροκίνηση και τη δημιουργία σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ο κ. Χατζηδάκης, πρόσθεσε ότι σχεδιάζονται τα κίνητρα για τα ηλεκτρικά οχήματα με έμφαση στα εταιρικά αυτοκίνητα και τις δημοτικές συγκοινωνίες.

Όσον αφορά στις φιλόδοξες δεσμεύσεις της κυβέρνησης στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) σχετικά με την ηλεκτροκίνηση – αν υλοποιηθούν ένα στα τρία αυτοκίνητα μετά το 2030 στην Ελλάδα θα είναι ηλεκτροκίνητα – , ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ, καθηγητής κ. Κώστας Ανδριοσόπουλος ανέφερε ότι, οι τεχνολογίες αλλάζουν και σε πέντε χρόνια μπορεί να μην ακούγονται τόσο φιλόδοξα τα συγκεκριμένα σχέδια. Σημείωσε επίσης, ότι πέρα από τα όποια οικονομικά ή φορολογικά κίνητρα θεσπιστούν για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα πρέπει να εμπεδωθεί από τους πολίτες ότι απαιτείται αλλαγή φιλοσοφίας και τρόπου ζωής.

Η γνωμοδότηση της ΡΑΕ

Από την πλευρά του ο κ. Ιωάννης Αναγνωστόπουλος από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ανέφερε ότι ο Ρυθμιστής έχει ήδη γνωμοδοτήσει πριν έναν χρόνο για το μοντέλο ανάπτυξης δημοσίων προσβάσιμων υποδομών φόρτισης προτείνοντας την εφαρμογή ενός ανταγωνιστικού μοντέλου αγοράς πιλοτικά για δύο, τρία έτη, ώστε να αξιολογηθεί. Σε περίπτωση που δεν είναι εφικτή η ανάπτυξή του προτείνονται ανοιχτοί διαγωνισμοί για την ανάπτυξη και την εκμετάλλευση των υποδομών. Εάν δεν προχωρήσει ούτε το δεύτερο βήμα τότε μπορεί να ανατεθεί στον διαχειριστή του δικτύου η ανάπτυξη και διαχείριση των σημείων επαναφόρτισης. Επίσης ο κ. Αναγνωστόπουλος τόνισε ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αξία μόνο αν η ενέργεια που θα καταναλώνεται στις μεταφορές παράγεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές.

Τα προηγμένα βιοκαύσιμα

Σχετικά με τα βιοκαύσιμα ο υπουργός τόνισε ότι διερευνώνται σενάρια αύξησης των ποσοστών υποχρεωτικής πρόσμιξης στα συμβατικά καύσιμα και επέκτασης της χρήσης τους πέραν των αυτοκινήτων. Ανέφερε δε ότι το υδρογόνο θα αποτελέσει βασικό παράγοντα στο μέλλον της ενέργειας, με τη διοχέτευσή του – εκτός των άλλων – και στους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου. Σύμφωνα με τον ίδιο, στόχος είναι η αναμόρφωση του κανονιστικού πλαισίου για το βιοντίζελ σύμφωνα με την ευρωπαϊκή πολιτική προώθησης των προηγμένων βιοκαυσίμων και τον περιορισμού των συμβατικών.

CNG και LNG

Για τον τομέα του φυσικού αερίου, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι θα προωθηθεί η χρήση συμπιεσμένου αερίου (CNG) στα ελαφρά οχήματα και υγροποιημένου αερίου (LNG) στα βαρέα οχήματα και τη ναυτιλία. Άλλωστε, ο εθνικός σχεδιασμός έως το 2030 προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου οκτώ σταθμών ανεφοδιασμού LNG και 55 CNG. Σήμερα υπάρχουν μόλις 15 σταθμοί ανεφοδιασμού CNG, ενώ η γειτονική Βουλγαρία πάνω από 100.

Ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ, καθηγητής κ. Κώστας Ανδριοσόπουλος, μιλώντας στο ίδιο συνέδριο ανέφερε ότι η κατασκευή σταθμών ανεφοδιασμού CNG περιλαμβάνεται στο επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας ενώ ο ΔΕΣΦΑ προχωρά στην κατασκευή υποδομών για χρήση LNG σε βαρέα οχήματα.