Απολογιστικό Δελτίο Τύπου της Διαδικτυακής Συζήτησης της ΗΑΕΕ: «Η Ηλεκτροκίνηση στην Αιχμή της Πράσινης Ανάπτυξης | Το Νέο Νομοσχέδιο» Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση έρχεται να κάνει πράξη το πρώτο και δύσκολο βήμα για την εξάπλωση της τεχνολογίας Τις διάφορες ενδιαφέρουσες παραμέτρους του νέου νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση ανέλυσαν σήμερα στην 4η Διαδικτυακή Συζήτηση της ΗΑΕΕ φορείς της πολιτείας, εκπρόσωποι της αγοράς και ειδικοί του χώρου της αυτοκίνησης. Κοινός τόπος ήταν ότι το νομοσχέδιο είναι φιλόδοξο και καλύπτει πολλές πτυχές, ενώ στόχος είναι να γίνει το πρώτο δύσκολο βήμα για την ευρεία αποδοχή της νέας αυτής τεχνολογίας. Σπύρος Παπαευθυμίου: Αποφασιστικό ξεκίνημα για την ηλεκτροκίνηση το νομοσχέδιο Αρχικά, ο πρόεδρος της ΗΑΕΕ, Σπύρος Παπαευθυμίου, δήλωσε ότι "η ηλεκτροκίνηση ξεκινά αποφασιστικά". Όπως τόνισε, η ενασχόληση της ΗΑΕΕ με το εν λόγω θέμα έχει ξεκινήσει εδώ και πέντε χρόνια, στα οποία διοργανώθηκαν τρία συνέδρια Ecomobility με τη συμμετοχή πολλών φορέων. Οι διοργανώσεις αυτές κορυφώθηκαν τον Ιανουάριο με το Eco-Fest 2020 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, όπου μετείχαν φορείς από όλο το φάσμα της βιώσιμης μετακίνησης και εν τέλει το μεγάλο βήμα της Πολιτείας έγινε την περασμένη Παρασκευή με την παρουσίαση του νομοσχεδίου στον ίδιο χώρο. Ο πρόεδρος της ΗΑΕΕ επισήμανε παράλληλα ότι η ηλεκτροκίνηση είναι απαραίτητη και προβλέπεται και από το Green Deal της Κομισιόν. "Αν μιλάμε για απολιγνιτοποίηση, ΑΠΕ κτλ., τότε το κομμάτι των μεταφορών είναι το πιο σημαντικό, αφού εκεί κυριαρχούν τα ορυκτά καύσιμα. Το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε είναι τολμηρό και αναλυτικό. Η Ελλάδα φτάνει εκεί που άλλες χώρες είναι ήδη, όπως η Νορβηγία", ανέφερε. Επίσης, ο κ. Παπαευθυμίου τόνισε πως η ατμοσφαιρική ρύπανση σκοτώνει χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο στη χώρα μας. Για το λόγο αυτό χρειάζεται μια νέα γενιά οχημάτων που δεν θα στηρίζονται στα ορυκτά καύσιμα, ενώ σημαντικά είναι και τα υπόλοιπα οχήματα, όπως τα ποδήλατα. Αυτό είναι το πρώτο βήμα, που δημιουργεί ερεθίσματα σε μια τεράστια γκάμα ανθρώπων και δημιουργεί κίνητρα σε μια εποχή που η αγορά αυτοκινήτου δυσκολευόταν πολύ. Το ν/σ κινείται σε όλους τουςτομείς που την επόμενη δεκαετία πρέπει να αναπτύξει η χώρα μας. Σημαντικό σκέλος είναι και η ενεργοποίηση των Δήμων", κατέληξε. Αλεξάνδρα Σδούκου: "Καυτό" θέμα η ηλεκτροκίνηση στο εξής "Καυτό" θέμα που θα απασχολήσει από εδώ και πέρα όλο τον κόσμο είναι η ηλεκτροκίνηση, όπως τόνισε η γ.γ. του ΥΠΕΝ, Αλεξάνδρα Σδούκου. Η ίδια πρόσθεσε πως το θέμα έχει πολλές πτυχές. "Την Παρασκευή παρουσιάσαμε τη δέσμη μέτρων. Για εμάς η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλά ένα πρόγραμμα αντικατάστασης αυτοκινήτων, αλλά είναι μείωση ρύπων, βιώσιμες και «πράσινες» πόλεις, προστασία της δημόσιας υγείας, βελτίωση της ποιότητας ζωής, ανάπτυξη και καινοτομία . Είναι ένας καινούριος τρόπος ζωής που οραματιστήκαμε πριν 2 χρόνια και υλοποιούμε σήμερα. Για να φτάσουμε το στόχο του ΕΣΕΚ χρειάζεται ένα συνεκτικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση. Βάλαμε ψηλά τον πήχη στο ΕΣΕΚ με 1 στα 3 νέα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτρικό το 2030, ένας στόχος φιλόδοξος αλλά ταυτόχρονα απαραίτητος και ρεαλιστικός δεδομένου του συνόλου των παρεμβάσεων που ξεκινήσαμε να υλοποιούμε". Η κα Σδούκου πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο θα τεθεί σε διαβούλευση ως τα τέλη της εβδομάδας. Θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, ώστε να ψηφιστεί ιδανικά ως τέλη Ιουνίου ή Ιούλιο, ώστε να βγει στον αέρα εν συνεχεία το πρόγραμμα "κινούμαι ηλεκτρικά" με τα μέτρα των ενισχύσεων. Αναφορικά με τις επιδοτήσεις του προγράμματος "κινούμαι ηλεκτρικά", η κα Σδούκου ανέφερε τα εξής: "Ενισχύουμε την αγορά και μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων με 100 εκατ. για αρχή για το υπόλοιπο του 2020 και το 2021. Τα χρήματα προέρχονται από το ταμείο ρύπων και είναι η αρχή, γιατί είμαι βέβαιη πως θα υπάρξουν νέοι πόροι και συνέχεια στη δράση. Για παράδειγμα, το ταμείο ανάκαμψης της Ε.Ε. αγκαλιάζει την ηλεκτροκίνηση. Οι επιδοτήσεις αφορούν κατηγορίες όπως φυσικά πρόσωπα, εταιρικοί στόλοι, ταξί, ΙΧ, ηλεκτρικά δίκυκλα και ποδήλατα. Υπάρχει ταβάνι 5.500 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου για φυσικά πρόσωπα και εταιρίες, όπως και 1.000 ευρώ για απόσυρση. Για έξυπνο φορτιστή δίνονται επιπλέον 500 ευρώ στα φυσικά πρόσωπα, ενώ στις εταιρίες δίνουμε την δυνατότητα αγοράς ή μίσθωσης έως τριών οχημάτων (επιβατικά, δίκυκλα και ελαφρά van). Μας ενδιαφέρουν και τα ποδήλατα, για τα οποία η επιδότηση είναι στο 40% της αξίας και έως 800€, ενώ για τα δίκυκλα προσφέρουμε ποσοστό 20% και έως 800 ευρώ με στόχευση εταιρείες κούριερ, διανομής κτλ. Για τα νησιά διπλασιάζουμε τον αριθμό οχημάτων που μπορεί μια εταιρία να αγοράσει ή να μισθώσει και αυτά ανέρχονται σε έξι συνολικά. Τα ταξί είναι επίσης πολύ σημαντικά, είναι πεπαλαιωμένος ο στόλος και ρυπογόνος, δίνουμε 10.500 ευρώ για να αντικατασταθούν τα 1.000 πρώτα ταξί". Η γ.γ. του ΥΠΕΝ πρόσθεσε πως το ν/σ έχει μια ολιστική προσέγγιση. Περιλαμβάνει διατάξεις για να λυθούν ζητήματα όπως οι φορτιστές. Βασικό θέμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η χωροθέτηση σημείων φόρτισης, αλλά και θέσεων στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων από τους δήμους της χώρας εντός των διοικητικών τους ορίων. "Θέτουμε αυστηρό χρονικό διάστημα ώστε να ξεκινήσει άμεσα η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης. Επίσης, σημαντικό θέμα είναι οι πολυκατοικίες. Απλοποιούμε το πλαίσιο ώστε να μη χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης για την εγκατάσταση φορτιστή. Αποτελεί υποχρέωση στα νέα κτήρια η εγκατάσταση φορτιστών". Ταυτόχρονα, η κα Σδούκου τόνισε πως "προσπαθήσαμε μαζί με το ΥπΟικ να ενισχύσουμε την ελληνική οικονομία ιδίως στις λιγνιτικές περιοχές. Ζητήσαμε να δώσει φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα για μονάδες παραγωγής εκεί μπαταριών, φορτιστών και εξαρτημάτων κάτι που τελικά επετεύχθη δημιουργώντας ένα πλαίσιο προσέλκυσης επενδύσεων υψηλής τεχνολογίας και δημιουργίας θέσεων εργασίας. Σχετικά με τα ΜΜΜ δήλωσε ότι "έχουμε 2 πιλοτικά ηλεκτρικά λεωφορεία για να δοκιμαστούν στις ελληνικές συνθήκες. Ένα τέτοιο λεωφορείο θα έχει άλλες προδιαγραφές σε σχέση με πιο ψυχρά κλίματα. Προχωρά η προκήρυξη για την προμήθεια νέων λεωφορείων όπου σημαντιικό ποσοστό τους θα είναι ηλεκτρικό". Ανδρέας Χαλμπές: Η τεχνολογία εξελίσσεται ταχέως στην ηλεκτροκίνηση Ο Ανδρέας Χαλμπές, Διευθυντής Πωλήσεων & Marketing της Skoda χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως το καλύτερο νομοσχέδιο και άρτιο, ενώ ταυτόχρονα τόνισε ότι προσβλέπει σε έναν εφικτό στόχο για το 2030. Σύμφωνα με τον ίδιο, η πρόκληση είναι σήμερα που υπάρχει μια στάση στην αγορά. "Αν καταφέρουμε τους αρχικούς στόχους τότε θα πετύχουμε και του 2030. Η τεχνολογία θα μας δώσει συντομότερη φόρτιση και ενισχυμένη αυτονομία, ενώ το κόστος απόκτησης θα έχει πέσει σημαντικά", πρόσθεσε. Σχετικά με τις πρωτοβουλίες της ίδιας της εταιρείας, ανέφερε πως "ανακοινώσαμε ως όμιλος τη δραστηριότητά μας στα ηλεκτρικά ποδήλατα. Οι πωλήσεις τους έχουν αυξηθεί κατά 40% παγκοσμίως. Η επιδότηση στα ηλεκτρικά ποδήλατα φέρνει συνολικά οφέλη στο σύστημα υγείας μεγαλύτερα της επιδότησης μεσοπρόθεσμα. Επομένως αυτή είναι μια έξυπνη επιδότηση και θα έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και εδώ". Ο κ. Χαλμπές πρόσθεσε πως η αυτοκινητοβιομηχανία επενδύει σημαντικά στην ηλεκτροκίνηση διεθνώς, αφού όλοι οι κατασκευαστές έχουν να επιδείξουν μια γκάμα που θα διευρυνθεί στα προσεχή έτη. Η VW έχει στόχο να σχεδιάζονται εξ αρχής νέες πλατφόρμες παραγωγής όπου η ενέργεια θα προέρχεται από ΑΠΕ, συμπλήρωσε ως παράδειγμα. Κώστας Στεφανής: Να σεβαστούμε τις θέσεις φόρτισης στους δήμους όταν εγκατασταθούν Τέλος, ο κ. Κώστας Στεφανής, Δημοσιογράφος - Παρουσιαστής Εκπομπής “Traction”, σημείωσε πως εδώ και 2-3 χρόνια η λέξη ηλεκτροκίνηση έχει μπει στη ζωή μας. "Τα αυτοκίνητα αυτά εξελίχθηκαν και θα εξελιχθούν και περαιτέρω στην αποθήκευση ενέργειας και την ταχύτητα φόρτισης. Όταν θα ολοκληρωθεί η τοποθέτηση φορτιστών στους δήμους θα πρέπει να σεβαστούμε αυτές τις θέσεις", υπογράμμισε. Παρακολουθήστε τη συζήτηση εδώ. HAEE's Virtual Event PRESS RELEASE:"The Ecomobility at the Forefront of Green Development | The New Bill"The new Ecomobility Bill will implement the first and most difficult step for technology spread State actors, industry representatives and automotive experts analyzed the different parameters of the new bill on ecomobility, during the Virtual Discussion organized by the Hellenic Association for Energy Economics. Common ground was the fact that the bill is quite ambitious and covers a lot of aspects, targeting at the wide acceptance of this new technology. Spyros Papaefthimiou: The new bill is a decisive start for ecomobility Initially, HAEE’s President, SpirosPapaefthimiou, noted that “ecomobility starts decisively”. HAEE has been dealing with this topic for the last 5 years, organizing the annual Ecomobility Conference since 2018 with wide participation of actors. HAEE’s endeavors peaked with the organization of Eco-Fest 2020 last January, at Technopolis, in Athens, a 3-day event focusing on ecomobility and smart cities. Finally, the big step was made by the Government last Friday, on June 5th, with the presentation of the new bill at the same venue. HAEE’s President highlighted that ecomobility is also foreseen in EC’s Green Deal. “If we speak of decarbonization, RES etc., the transport sector is essential, since fossil fuels are dominant. The new bill is bold and comprehensive. Greece approaches the level where other countries have already reached, such as Norway”. Mr. Papaefthimiou also mentioned that “air pollution kills thousands of people every year in our country. For this reason, we need a new generation of vehicles that will no longer depend on fossil fuels. The new bill touches all sectors that our country needs to develop in the next decade, while the activation of Municipalities’ role is equally important”. Alexandra Sdoukou: Ecomobility will be a hot topic from now on The General Secretary of Energy and Mineral Resources of the Greek Ministry of Environment and Energy, Ms. Alexandra Sdoukou, underlined that the topic of ecomobility will remain in the agenda for the years to come. “Last Friday we presented the package of measures. For us, ecomobility is not only a program of replacing old cars, but it concerns emissions reduction, sustainable and green cities, public health protection, quality of life improvement, development and innovation. It’s a new way of life that we visualized 2 years ago and today it is being implemented. In order to reach ESEK targets, we need a holistic plan for ecomobility. We set high goals, aiming at 1 electric vehicle out of 3 new ones by 2030, an ambitious, yet necessary and realistic goal”. Ms. Sdoukou added that deliberations on the bill will begin by the end of this week, while ideally, the Government would like to pass the law until the end of June or mid July, followed by the launch of the platform “move electrically” with all the relative subsidies. Regarding the financial incentives of “move electrically”, Ms. Sdoukou mentioned: “We subsidize the purchase and leasing of e-vehicles with €100 mil. for the rest of 2020 and 2021. The money comes from the emissions fund and it’s only the beginning, because I am sure that additional resources will come and this specific activity will carry on. For example, the Commission’s recovery fund supports ecomobility. Subsidies refer to natural persons, corporate vehicles, taxis, e-bicycles and e-scooters. There is a maximum amount of €5.500 for e-vehicle purchase from natural persons and companies and €1.000 more for withdrawal of old vehicles. An additional €500 subsidy is given to natural persons for buying an e-charger, while companies are given the possibility of buying or leasing up to 3 vehicles. We are also interested in bicycles, for which subsidy reaches 40% of their value and up to €800, and also scooters, offering a percentage of 20% and up to €800, targeting at couriers. For islands, we double the number of vehicles that a company can buy or lease (up to 6 vehicles in total). Taxis are also significant, since the fleet is obsolete, and therefore, we offer €10.500 for the replacement of the first 1.000 taxis”. The General Secretary added that the new bill has a holistic approach, since it includes many aspects, such as the e-chargers. A major step towards this direction is the placement of charging points and specific parking places by the municipalities within their administrative borders. “We have set a strict timeline, so that the infrastructure development can begin right after. A crucial issue is the compulsory installation of chargers in all new buildings”. At the same time, Ms. Sdoukou noted that “along with the Ministry of Finance, we tried to boost Greek economy, especially in the lignite areas. We asked for taxation and development incentives for the development of production lines for batteries, chargers and components. We managed to achieve this and now we have created a framework for attracting high-tech investments and new jobs”. Concerning public transportation, she stated that “we have 2 pilot e-buses to test them in Greek conditions. These buses have different specifications for cold and warm climates”. Andreas Halbes: Technology moves forward in favor of ecomobility Andreas Halbes, Director of Sales & Marketing Skoda &E Bikes Activity at Κοsmocar, noted that “the bill is comprehensive and has tangible targets for 2030. The most challenging part is the present market stagnation. If we reach the most immediate targets, then we will achieve those of 2030. Technology will give us shorter charging times and advanced autonomy, while the purchase cost will drop significantly”. Regarding our company’s initiatives, he mentioned that “we announced our activities on e-bikes. The sales have risen by 40% globally. Subsidies in e-bikes also bring benefits to our health system. Therefore, we deal with smart subsidies with very positive outcomes”. Mr. Halbes added that the car industry invests in ecomobility, since all manufacturers have a wide range of vehicles that will be increased in the next years. VW aims at new production platforms, where energy will be supplied by renewables”. Kostas Stefanis: We should respect the charging positions when they are installed Finally, Mr. Kostas Stefanis, Journalist and Presenter of "Traction" TV show, noted that ecomobility has entered our lives in the last 2-3 years. “These cars have been significantly evolved and will be further evolved regarding energy storage and charging times. From our side, we should respect the charging positions, when their installation is complete”. Watch the discussion here.
|